پایگاه تخصصی منبرها

محرم 37- عباس علیه السلام1

تاریخ انتشار:
عباس درنیزه زندن نمونه نداشت در جنگ صفین ابولشعثاء و 7 فرزندش را با نیزه از زمین بلند میکند و به زمین میزند خود ابوالشعثاء را با نیزه از زمین بلند کرد و دوباره به زمین زد لذا در مجروح کردن با نیزه جسور بود...
محرم 37- عباس علیه السلام1

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین...

اللهم کن لولیک الحجةابن الحسن...

تمجید امام صادق علیه السلام از عباس علیه السلام:

نافذ البصیره

تیز بینی : کسی که نکته سنج ، باریک بین و دقیق بین است تیز بینی چند چیز میخواهد

1- تفکر عمیق

2- تبعیت از خدا و پیامبر و امام زمان خود

3- با کرامت زندگی کردن

4-رعایت ارزشهای انسانی

5- تواضع

صلب الایمان:

به کوه میگویند صلب. یعنی ایمان او مانند کوه بود

کسی که ایمان او کوه است دو ویژگی دارد

1- همیشه جلب رضایت خدا میکند

یکی از مقامات عرفانی منزل اخلاص است

اخلاص دارای سه درجه است که هر سه مقام را عباس علیه السلام داشت

اول: انجام خالصانه عمل بدون چشم داشت پاداش:در قبال جان دادن چیزی جز رضایت امام حسین علیه السلام نمیخواهد

دوم:کافی ندانستن سعی و عمل خود: کان العباس متحیرا یعنی وقتی دست ندارد آب در مشک ندارد سعی خود را برای برگشتن به خیمه کافی نمیداند لذا متحیرا دارد

لذا چون نتوانست آب به خیمه بیاورد از اطفال امام حسین علیه السلام خجالت میکشید و از امام خواست که تا زنده ام مرا به خیمه ها نبر.فقط درخواست میکند خون چشمهایش را پاک کند تا یکبار دیگر جمال ابی عبدالله را ببیند

سوم:عمل خود را در مسیر حق چیزی نمیداند

2- هیچگاه انگیزه مادی ندارد

طریحی در منتخب خود تعریفی میکند از عباس علیه السلام که:

کالجبل العظیم

شباهت خوبی ذکر میکند اما وجوه شباهت:

کوه بزرگ بود نه تپه خاکی و یک سنگ کوچک یا بزرگ

1- کوه با بادهای کوهستانی نمیلرزد عباس با بادهای صفین و نهروان و جمل و کربلا نلرزید

2-کوه محل پرورش داروهای شفابخش است عباس خود شفابخش است و در درون خود داروهای شفابخشش صفات اوست

3-همه موجودات در خطرات به کوه پناه میبرند در جنگها هم همه در خطرات به عباس پناه میبردند

4-کسانی که ساکن کوه شده اند از همه نعمات ارزشمند و طبیعی کوهستانی استفاده میکنند هر کس به عباس پناه ببرد از همه کرامات و نعمات عباسیه استفاده مینماند

5-کسی که به قله کوه پناه میبرد به اوج بلندیها میرسد کسی که به عباس پناه ببرد به اوج بلندی میرسد

6-دل کوه پناهگاه بی خانمانان و بی پناهان میباشد عباس هم پناهگاه بی پناهان است

قلبه کالطور الجسیم

طریحی میگوید قلب عباس مانند طور جسیم میباشد

واژه طور ده مرتبه در قرآن کریم آمده است در هر دو جا به سینین و سینا اضافه شده است

اولا:نام کوهی که موسی در آنجا مناجات کرده است و خدا با او سخن گفته است

کوهی که محل مناجات موسی است طور است قلب عباس هم محل مناجات عباس است

دوما: در کوه طور خدا با موسی سخن گفته است در قلب عباس ، عباس علیه السلام با خدا سخن گفته است و هم خدا در آن نورافشانی کرده است

سوما: طور در لغت نهایت و حد آخر چیزی است یعنی قلبش دربزرگی در نهایت بود چون وصل به بی نهایت بود که آن بی نهایت حسین علیه السلام بود

جمله بعد امام صادق میفرماید:

جاهد مع ابی عبدالله

جهادگر بود

کسی که اهل جهاد باشد را جهاگر گویند

طریحی میگوید:

کان جسورا علی الطعین و الضرب فی میدان الکافر و الحروب

طعن یک معنا زدن با نیزه است که مینویسند

عباس درنیزه زندن نمونه نداشت در جنگ صفین ابولشعثاء و 7 فرزندش را با نیزه از زمین بلند میکند و به زمین میزند خود ابوالشعثاء را با نیزه از زمین بلند کرد و دوباره به زمین زد لذا در مجروح کردن با نیزه جسور بود

تاریخ میگوید پدر بزرگ مادری عباس علیه السلام شجاع بوده است یکی از خصوصیات او این بوده که در میدان جنگ کسی حریف نیزه او نمیشده و هیچکس نیز از نیزه او نجات پیدا نمیکرد با نیزه بازی میکرد به میگفتند

ملاعب الاسنه

یعنی کسی که با نیزه بازی میکرد باز کننده با نیزه عباس علیه السلام نیز در صفین و کربلا از این شیوه استفاده میکرد و دشمن هم از این شیوه بسیار هراسناک بود.

برچسب‌ها