تاریخ ارسال:س, 1394/06/31 - 00:57 شناسه: 57
موضوع: 

مطالب کاربردی در منبر

آموزش منبر

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی محمدی ظهر امروز در یازدهمین همایش سراسری سخنرانان مرتبط با هیئت رزمندگان اسلام که در سالن شهید زین الدین مجتمع کوثر برگزار شد، به اهمیت موضوع‌یابی و توجه و تمرکز بر تهیه و ارائه مطالب کاربردی در هشت مرحله اشاره کرد.

وی زمینه سازی، جوانه زدن موضوع، تبدیل سئوال به مسئله را برای تهیه مطالب مورد نیاز برای رساله، پایان نامه و منبر ضروری دانست و یادآور شد: با مطالعه فراوان کتب و مقالات مرتبط با موضوع مورد نظر، به جرقه ذهنی، و سپس به سئوال برخورد می‌کنیم. در این شرایط باید سئوال را به مسئله تبدیل کرد. یعنی از چیستی و چرایی به چگونگی و جامع‌نگری بیشتر برای تشریح موضوع رسید.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی در ادامه با اشاره به دیگر مراحل پرورش موضوع از قبیل فربه‌سازی و هرس کردن، خاطرنشان کرد: اگر چه در فربه‌سازی به تمام جزئیات و ابعاد مختلف موضوع می‌اندیشیم؛ اما لازم نیست همه اطلاعات به دست آمده را به مخاطب ارائه کرد.

وی با توضیح دیگر مراحل تهیه موضوع از جمله ثمره‌دادن، محتواسازی و ارائه به مخاطب یادآور شد: باید با ایجاد جذابیت از طریق فضاسازی مناسب، مردم را برای شنیدن مطالب مورد نیاز تحریک کرد. قرار است در منبر مردم را با متون آشنا کنیم. برای نمونه، در همین شعارهای یاران امام حسین (ع) پیام‌هایی مانند دین‌داری، حسب و نسب، آخرت‌گرایی و اخلاق محوری نهفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به پایان نامه‌های دکتری به عنوان یک منبع قوی برای موضوع یابی گفت: از پایان نامه‌های دکترا غافل نباشید. پایان نامه نتیجه تحقیق یک دانشجوی محقق و یک استاد راهنمای با تجربه است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از حاضرین توجه به انتخاب منابع دقیق و معتبر را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مسئله تشخیص منابع معتبر خود یک بحث علمی مفصل می‌طلبد.   

رفیعی پرهیز از تکرار مکررات و ایجاد نوآوری در ارائه مطالب را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اوقات بنا به موقعیت باید از مقدمات و تشریفات معمول و مرسوم صرف نظر کرده و بلافاصله پس از یاد و نام خدا منبر را شروع کرد.

Fill in the blank.