پایگاه تخصصی منبرها

امام زمان علیه السلام در میان ملل و قبائل

تاریخ انتشار:
در حدیث مفصل معراج در دو سند قرآنی (سوره نجم و سوره اسرا) و بیش از ده سند روائی دارد پیامبر اکرم وقتی به معراج رفتند در آنجا هم نام امام زمان را دیدند هم نور امام زمان را دیدند هم خود امام زمان را خداوند متعال به او نشان داد...
امام زمان علیه السلام در میان ملل و قبائل

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین

اللهم کن لولیک الحجه ابن الحسن...

یکی از بحث های بسیار شیرین در تاریخ این است که همه ملل و مذاهب همه منتظر منجی و یک مصلح واقعی هستند لذا انتظار مصلح فقط مخصوص شیعه نیست بلکه همه ملتها منتظرند

ما در بحث اسامی امام زمان را در برخی کتب نام میبریم سپس اسامی امام زمان علیه السلام را در قرآن بیان میکنیم.

در کتاب زبور داود علیه السلام به حضرت مهدی علیه السلام میگویند عقیدمو  (یا قیدمو)

در کتاب صحف ابراهیم علیه السلام به امام زمان میگویند حاشر

در کتاب تورات موسی علیه السلام به امام زمان میگویند ماشیء

در کتاب انجیل عیسی علیه السلام به امام زمان میگویند مهیدآخر یعنی مهدی آخر

در کتاب انجیل فرنگیان به امام زمان میگویند مسیح الزمان

در کتاب زرتشت با امام زمان علیه السلام میگویند سروش ایزد

درکتاب رومیان به امام زمان میگویند فردوس الاکبر

در کتاب هندوان به امام زمان میگویند لن پتاوا یا لن پتارا

اما در قرآن کریم اسامی متعددی برای امام زمان علیه السلام بیان فرموده است

1- عصر: عصر به معانی مختلفی تفسیر شده

عصر یعنی عصر مبعث رسول اکرم

عصر یعنی عصر قیامت

عصر یعنی عصر ظهور مهدی آل محمد  مرحوم سید هاشم بحرانی در تفسیر برهان حدیثی از امام صادق نقل میکند

عن الصادق علیه السلام والعصر ای عصر خروج المهدی

مرحوم امام رحمت الله علیه در تفسیر این آیه میفرماید عصر یعنی خود امام زمان

عصر یعنی عصاره . عصاره همه انبیاء واولیاء

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

دومین اسم از اسامی حضرت مهدی علیه السلام در قرآن کریم فجر است

فجر هم در سوره مبارکه فجر و هم در سوره مبارکه قدر به معنای وجود حضرت مهدی علیه السلام است

سلام هی حتی مطلع الفجر .... یعنی سلام به فاطمه تا ظهور مهدی علیه السلام

سومین اسم از اسامی امام زمان علیه السلام در قرآن نجم است در سوره مبارکه نجم . والنجم اذا هوی

در حدیث مفصل معراج در دو سند قرآنی (سوره نجم و سوره اسرا) و بیش از ده سند روائی دارد پیامبر اکرم وقتی به معراج رفتند در آنجا هم نام امام زمان را دیدند هم نور امام زمان را دیدند هم خود امام زمان را خداوند متعال به او نشان داد

اینکه رسول اکرم شمائل فرزندش مهدی را توصیف و بیان میکند فرزندش را در عرش دید و او را صدا زد و میان دو چشم مبارک او را بوسید

نجم یعنی ستاره : حضرت میفرماید نورهای ائمه را تا آخرین فرزندم مهدی دیدم در میان این ستارگان نورانی یک ستاره خیلی درخشندگی زیبا داشت که آن ستاره نور مهدی علیه السلام بود

چهارمین اسم بقیه الله است (بقیه الله خیر لکم ان کنتم مؤمنین)

بقیه الله یعنی کسی که خداوند او را باقی داشته و از آسیبها محافظت فرموده تا موعد مقرر.

پنجمین اسم از اسامی امام زمان علیه السلام غیب است( الذین یؤمنون بالغیب )

غیب به (معنای الذی غاب عنهم) حقائقی که حواس ظاهری انسان معمولا عاجز است از دریافت آن.

مانند مسائل مربوط به سئوال و جواب قبر . دیدن فرشتگان . عالم برزخ . عالم قیامت .

امام صادق علیه السلام میفرماید غیب در این آیه یعنی مهدی علیه السلام و غیبت طولانی او .

شیعه و مؤمن به سه حقیقت ایمان دارد

1-ایمان به امام زمان علیه السلام ( الذین یؤمنون بالغیب)

2- نماز را برپا میدارد ( و یقیمون الصلاه)

3- و از مال خود انفاق میکند( و مما رزقناهم ینفقون)

پس ملاحظه بفرمایید که اولین ملاک مؤمن بودن ایمان به غیب یعنی ایمان به امامت است.