فضائل حضرت زهرا سلام الله علیها فاطمه الگوی عالمیان 1
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین...
اللهم کن لولیک الحجةابن الحسن...
آن چنان داغ تو بر روی دلم سنگین است که بهار فرجت حسرت فروردین است
محض امسال نه ، این غصه ی چندین قرن است قصّه ی درد فراق تو غمی دیرین است
لحظه ی ناب شکوفا شدنم در روضه ست هر کجا حرف بهار است بهارم این است
اشک، چون باده ی نابی ست که سرمستی آن با وجود همه ی شوری آن شیرین است
بر خلاف همه امسال لباسم، قلبم با سیاهی غم فاطمیه رنگین است
وه! چه سالی شود امسال که از آغازش نایم از نغمه ی یا فاطمه آهنگین است
محمّد بیابانی
تشرف جعفر بن زهدرى و شفاى پاى او
عبدالرحمن قبایقى مى گوید: شـیخ جعفر بن زهدرى , به فلج مبتلا شد, به طورى که قادر نبود از جا برخیزد. مادربزرگش بعد از فـوت پـدر شـیخ , به انواع معالجات متوسل شد, ولى هیچ فایده اى ندید.
اطباى بغداد را آوردند. مدت مدیدى معالجه کردند, باز هم سودى نبخشید, لذا به مادر بزرگش گفتند: شیخ را به مقام و قـبه حضرت صاحب الامر (ع ) در حله ببر وبخوابان شاید حق تعالى او را از این بلا رهایى بخشد و بـلـکـه حضرت صاحب الامر(ع ) از آن جا عبور نمایند و به او نظر مرحمتى فرمایند و به این شکل , مرضش خوب شود. مادر بزرگ شیخ جعفر بن زهدرى , به این موضوع توجه کرد و او را به آن مکان شریف برد. در آن جا حضرت صاحب الامر (ع ) شیخ را از جایش بلند کردند و فلج را از او مرتفع نمودند. عبدالرحمان قبایقى (ناقل قضیه ) مى گوید: بعد از شنیدن این معجزه , میان من و او رفاقتى ایجاد شد, به طورى که نزدیک بود ازشدت ارتباط هـیچ گاه از یکدیگر جدا نشویم . او خانه اى داشت که در آن جا,شخصیتهاى حله و جوانان و اولاد بزرگان شهر جمع مى شدند. مـن خـودم قـضیه را از شیخ جعفر پرسیدم . او گفت : من مفلوج بودم و اطباء از معالجه مرض من نـاتـوان شـدنـد. و بقیه جریان را نقل کرد تا به این جا رسید که حضرت حجت (ع ) در آن حالى که جده ام مرا در مقام خوابانیده بود به من فرمودند: برخیز.عرض کردم : مولاى من , چند سال است که قدرت برخاستن را ندارم . فرمودند: برخیز به اذن خدا. و مرا در برخاستن کمک کردند.وقـتـى بـلـنـد شدم , اثر فلج را در خود ندیدم و مردم هجوم آوردند و نزدیک بود مرابکشند. براى تبرک , لباسهایم را تکه تکه کرده و بردند و به جاى آن لباسهاى خود را به تن من پوشانیدند. بعد هم به خانه خود رفتم و لباسهایشان را براى خودشان ,فرستادم
فاطمه علیها سلام الگوی عالمیان :
چگونگی استفاده از روایات در خصوص الگو بودن حضرت زهرا سلام الله علیها:
مقدمه اول : در روایات و در زیارت جامعه کبیره آمده است:
خلقکم الله أنوارا، فجعلکم بعرشه محدقین.
خداوند این 14 معصوم (علیهم السلام) را، نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) و أمیر المؤمنین (علیه السلام) و حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و 11 فرزندش را از نور آفرید و قبل از آفرینش آسمان و زمین، در گرداگرد عرش إلهی مشغول تقدیس و تسبیح إلهی بودند.
مقدمه دوم:
بعضی از روایاتی که ائمه (علیهم السلام) از جایگاه و مقام رفیع خودشان برای ما نقل کردهاند، از باب تفیهم و تفهّم بوده و از باب «کلّم الناس علی قدر عقولهم» و «نحن معاشر الأنبیا نکلّم الناس بقدر عقولهم» بوده است. ولی به دو روایتی که در منابع شیعه آمده اشاره میکنیم تا به وسیله این روایات، به جایگاه رفیع حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) در نزد ائمه (علیهم السلام) واقف شویم:
روایت اول:
امام عسکری (علیه السلام) در روایت میفرماید: نحن حجج الله علی خلقه و فاطمة حجة علینا. ما حجتهای إلهی بر خلائق هستیم و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) حجت بر ما است. تفسیر أطیب البیان، ج 13، ص 235
یعنی همانگونه که مردم، گفتار و کردار و رفتار ما را الگو و أسوه برای خود قرار دادهاند، ما هم گفتار و کردار و رفتار حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) را برای خود الگو و أسوه قرار دادهایم.
روایت دوم:
در روایت دیگری، مرحوم شیخ طوسی (ره) (متوفای 460 هجری) که از علماء بزرگ شیعه و از استوانههای علمی شیعه است و از او به شیخ الطائفه تعبیر میشود، در کتاب الغیبة، صفحه 286 و مرحوم علامه مجلسی (ره) در بحار الأنوار، جلد 53، صفحه 180 نقل میکنند از آقا حضرت ولی عصر (أرواحنا لتراب مقدمه الفداء) که میفرماید:
و فی إبنة رسول الله (صلی الله علیه و آله) لی أسوة حسنة. دختر رسول الله (صلی الله علیه و آله) برای من أسوه حسنه است.
این نشان میدهد که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) در نزد ائمه (علیهم السلام) جایگاه رفیعی است.
البته در اینجا سخن برای گفتن خیلی زیاد است و بهترین سخن در این زمینه، همان سخن نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) است که در روایات شیعه و سنی آمده که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) را پاره تن خودشان قرار داده است:
فاطمة بضعة منی.
صحیح البخاری لمحمد بن اسماعیل البخاری، ج 4، ص 210 ـ صحیح مسلم لمسلم بن حجاج النیشابوری، ج 7، ص 141
بزرگان أهل سنت مانند امام قرطبی و دیگران از این روایت استفاده میکنند که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) از نظر عصمت و مقام و رفعت، همطراز و همسنگ نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) است؛ غیر از نبوت و رسالت. حتی بعضیها مانند قرطبی میگویند:
اگر ما قائل شویم که حضرت مریم (سلام الله علیها) نبی و پیامبر بوده، با این روایت ثابت میشود که مقام حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از حضرت مریم (سلام الله علیها) هم بالاتر است.
نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) هم با این روایت: فاطمة بضعة منی، فمن أغضبها أغضبنی.
صحیح البخاری لمحمد بن اسماعیل البخاری، ج 4، ص 210
یا رسول اکرم فرمودند: إنما فاطمة بضعة، منی یؤذینی ما آذاها.
صحیح مسلم لمسلم بن حجاج النیشابوری، ج 7، ص 141
این روایات نشان داد که اتفاقات بعد از خودش را میدانست که أمتش دچار تفرقه و تشتت و انحراف میشوند و دلیلش هم این حدیث است:
تفترق أمتی علی ثلاث و سبعین فرقة، کلها فی النار إلا فرقة واحدة.
سنن الترمذی، ج 4، ص 134
و به همین دلیل، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) را برای أمت اسلامی، الگو و ملاک حق و باطل معرفی کردند. ولی متأسفانه مردم از این الگو، الگوپذیری نداشتند و از این ملاک حق و باطل نتوانستند بهرهای ببرند.
بعضی میگویند حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فقط برای زنان أمت اسلامی الگو است و این کاملاً اشتباه و نادرست است و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) برای همه الگو است؛ هم برای زنان و هم برای مردان.
چگونه؟
1-دفاع از ولایت :
میبینیم که حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) بعد از رحلت نبی مکرم (صلی الله علیه و آله) مدافع حریم ولایت میشود و در برابر مخالفین ولایت میایستد و با تمام توانش و تا آخرین نفس از ولایت ـ که اساس اسلام است ـ دفاع میکند. همه مردان و زنان باید از این روش حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها) الگوپذیری داشته باشند. آن حضرت در برابر مخالفین ساکت نمینشیند و در برابر کسانی که پا را از گلیم خود دراز میکنند، سکوت نمیکند. لذا ما هم در برابر حاکمان جائر و ظالم و مستبدّ و آنهایی که حکومت خود را بر محور ظلم و ستم پایهریزی کردهاند، مانند حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) میایستیم و ساکت نمینشینیم.
2-ازدواج :
زنان و دخترانی که پیرو آن حضرت هستند و عشق به ایشان دارند و اظهار ارادت میکنند، باید تلاش کنند تا در این جامعهی مملوّ از شرّ و فساد و بیبندوباری که ملاکهای جامعه ما روی مسائل اقتصادی و سیاسی و مادی رفته، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) را الگوی خود قرار دهند. وقتی کسی به خواستگاری یک دختری میآید، اولین سؤالی که از او میکنند، از شغل و ماشین و خانه و درآمد او سؤال میکنند. ولی باید دقت داشته باشند که وقتی از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) دَم میزنند، نباید فقط زبانی باشد. حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) با اینکه خواستگاران متعددی داشته و شخصیتهای برجسته جامعه اسلامی و سرمایهداران بزرگ و نامی آن زمان از او خواستگاری کردند، ولی دست ردّ بر سینه همه زد و وقتی با أمیر المؤمنین (علیه السلام) ازدواج کرد، أمیر المؤمنین (علیه السلام) جزء فقیرترین افراد جامعه بود.
در منابع أهل سنت و شیعه آمده است که خود أمیر المؤمنین (علیه السلام) میفرماید:
تزوجت فاطمه بنت محمد (صلی الله علیه و سلم) و ما لی و لها فراش غیر جلد کبش ننام علیه باللیل و نعلف علیه ناضحنا بالنهار و ما لی خادم غیرها.
من با فاطمه دختر محمد (صلی الله علیه و سلم) ازدواج کردم، در حالیکه در زندگی ما فقط یک پوست قوچی بود که شب را بر روی آن میخوابیدیم و روی آن علف میریختیم و شتر هم میخورد و هیچ خدمتگزاری نداشتیم.
بحار الأنوار للعلامة المجلسی، ج 76، ص 322 ـ کنز العمال للمتقی الهندی، ج 13، ص 682 ـ الطبقات الکبری لمحمد بن سعد، ج 8، ص 22 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساکر، ج 42، ص 376 ـ الکامل فی التاریخ لإبن الأثیر، ج 3، ص 399
3-زندگی :
زنانی که دَم از عشق حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) میزنند، فاطمه خواستن، با گفتن و شعار نیست. فاطمهگونه زندگی کردن و فاطمهگونه ازدواج کردن و فاطمهگونه شوهرداری کردن و فاطمهگونه بچهداری کردن، همان الگوپذیری از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) است.
عجیب است که در رابطه با همسرداری حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) روایت زیبایی را مرحوم علامه مجلسی (ره) در بحار الأنوار، جلد 41، صفحه 30 نقل میکند:
چیزی در خانه نبود و أمیر المؤمنین (علیه السلام) وارد خانه شد و به حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فرمود: برای ناهار چه داریم؟ حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فرمود: چیزی در خانه نداریم که من برای شما و بچهها غذایی تهیه کنم. أمیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود: چرا به من نگفتی که من وسائل غذا تهیه کنم؟
فقالت: یا أبا الحسن! إنی لأستحیی من إلهی أن أکلفک ما لا تقدر علیه.
حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) فرمود: من از خدایم حیاء میکنم که از تو چیزی را بخواهم که قادر بر آن نباشی.
یعنی حتی همان مواد غذایی را که شاید فراهم کردن آن در توان و قدرت أمیر المؤمنین (علیه السلام) نباشد، از او درخواست نکرد.
زنانی که به خاطر چشم و همچشمی، زنان همسایه و فامیل را میبینند که فلان چیز را دارند، شوهر خود را وادار میکنند که زیر قرض و وام و منت دیگران برود تا آن وسیله را برای آنها تهیه کند، الگوپذیری از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) ندارند و فردای قیامت، او و حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) پای حساب میآیند. ببینید تفاوت چقدر است در میان حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) و این دسته از زنانی که اینچنین توقعات نادرستی از شوهر خود دارند؟! زندگیای که باید باغی از بهشت باشد را به جهنم سوزان تبدیل میکنند و مدعی هم هستند که الگوپذیری از حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) دارند؟!
4- خشمگین نکردن همسر:
مرحوم علامه مجلسی (ره) در روایت دیگری در بحار الأنوار، جلد 43، صفحه 134 نقل میکند که أمیر المؤمنین (علیه السلام) خداوند را قسم میخورد و میفرماید:
فوالله! ... و لا أغضبتنی و لا عصت لی أمرا.
به خدا قسم! فاطمه در طول این مدت، یکبار هم مرا غضبناک و عصبانی نکرده است و أمر مرا نافرمانی نکرده است.
البته چه بسا بعضی از زنان بگویند بعضی از مردان که بد اخلاق هستند، در برابر آنها چه کنیم؟ در روایت داریم:
اگر زنی بر اخلاق بد و فقر و ناداری شوهرش صبر کند و لب به شکایت نگشاید، خداوند فردای قیامت به او پاداش همسر فرعون، حضرت آسیه (سلام الله علیها) را میدهد و درجات بزرگی برای او در روز قیامت در نظر گرفته است و این صبرها باعث بخشش گناهان است.
البته این را هم عرض کنیم که این باعث نشود که بعضی از مردان پا را فراتر از گلیم خود بگذارند. در روایت داریم که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:
إن الله عز وجل لیس یغضب لشئ کغضبه للنساء و الصبیان.
و خداوند عزوجل برای هیچ چیزی همانند ظلم در حق زنان و کودکان غضبناک نمیشود.
الکافی للشیخ الکلینی، ج 6، ص 50
السلام علیک یا فاطمة الزهرا تمام اهل عالم دم گرفتند
به حال خانه ی ما غم گرفتند که روزی روزگاری خانه ی ما
صفایی داشت آن را هم گرفتند کنون افتاده ناله در دل باد
و حتی آسمان هم ناله سر داد نمی دانی چه شد در آن سیاهی
خودم دیدم که بین کوچه افتاد ز چشمش سیلی کین سو گرفته
که حتی از علی هم رو گرفته خودم دیدم که مادر زیر چادر
دو دستی دست بر پهلو گرفته
وقتی خلیفة اول، در برابر استدلال های حضرت فاطمه(سلام الله علیها )، مجبور شد که سند فدک را به نام او بنویسد، زهرا(س) با در دست داشتن این سند که دست نوشتة ابوبکر بود، به سوی منزل حرکت کرد. امام حسن مجتبی(ع) نیز دست در دست مادر داشت که در نزدیکی منزل، در مکانی که بعد ها به محلّة بنی هاشم و سپس کوچة بنی هاشم موسوم گشت، با عمر بن خطّاب روبرو شد. عمر از حضرت پرسید: از کجا می آید؟ فاطمه(س)، ماجرای نوشتن سند فدک را به عمر گفت. در این هنگام عمر خواست تا دست نوشتة ابوبکر که در واقع سند فدک بود را در ظاهر برای دیدن ولی در واقع برای نابود کردن آن بستاند. طبیعی بود که فاطمه(س) آن را پس ندهد و در این میان، عمر آن نامه را در حالی که به آن نگاه می کرد، با اجبار از حضرت گرفت و بنا بر تصریح ابن ابی الحدید، با دست به سینة فاطمه(س) کوبید و آن نامه را به اجبار گرفت و پاره نمود. شدّت مصیبت زمین خوردن فاطمه(س) در آن هنگام چنان بود که حضرت، خلیفة دوم را نفرین نمود.
صلی الله علیک یا ایتها المظلومه المضطهره المسلوبه حقّها!
فاضل ارجمند
سایت منبرها، صرفا درصدد انتقال محتوا می باشد لذا تحقیق و پژوهش در خصوص اسناد و مدارک هر منبر به عهده کاربران گرامی می باشد.
- بازدید: 6127