پایگاه تخصصی منبرها

مال حرام، ربا

تاریخ انتشار:
اما اینکه آیه شریفه رباخوار را مانند دیوانه و نامتعادل معرفی میفرماید به این دلیل است که شخص رباخوار با رباخواریش تعادل جامعه را بهم میزده با عمل خود اختلاف طبقاتی و کینه ایجاد میکرده فقر تولید کرده.........
مال حرام، ربا

 بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله رب العالمین ...

اللهم کن لولیک الحجة ابن الحسن ...

بس که از هجر رخت غم زده و زار شدم                              با دل غم زدگان مونس و غم خوار شدم

خواهشم دیدن تو یا أجل خویش بود                                  بس بود این همه بر قلب تو آزار شدم

من ندانم ز چه رو باز مرا میخوانی                                     من که شرمنده از این خوبی رفتار شدم

هر چه کردم ز گناهان برهم خود دیدی                                از ضعیفی دلم باز گرفتار شدم

(شاعر: حاج غلامرضا سازگار)

تشرف:

مرحوم حاج شیخ علی اکبر نهاوندی در کتابش مینویسد:

مرحوم حجةالاسلام آقا نجفی اصفهانی در کتابش مرقوم فرموده: شبی در مکه بعد از اداء فریضه و نوافل از مسجدالحرام به سمت منزل میرفتم در بین راه که خالی از رفت و آمد بود بزرگواری خودش را به من نشان داد و فرمود: (شیخ محمد تقی انت فقیه اصفهان) . در حیرت ماندم که در این شب تار این غریب از شهر و دیار را چه کسی میشناسد؟ و چگونه نام و حال مرا میداند؟ متعجب شدم، برگشتم، نظر کردم ببینم که بود؟ هیچ کس را ندیدم دانستم بیش از این قابلیت تشرف به خدمت آن حضرت را نداشتم.

(عبقری الحسان ، ص ۱۷۸)

موضوع بحث : لقمه حرام ، ربا

قال الله الحکیم  فی کتابه الکریم: الذین یأکلون الربا لا یقومون إلا کما یقوم الذی یتخبطه الشیطان من المس... (بقره ، آیه ۲۷۵)

کسانی که ربا میخورند در قیامت برنمیخیزند مگر مانند کسی که بر اثر تماس شیطان دیوانه شده (و نمیتوانند تعادل خودرا حفظ کنند ) گاهی زمین میخورد گاهی به پا می‌خیزد

ربا در لغت: به معنای افزایش و زیادی است

ربا در اصطلاح اسلام: زیاده گرفتن در بیع و قرض است

مورد ربا: جنس و پول نقد است

در ادیان دیگر هم ربا حرام بوده است در تورات یهود ، سفر خروج ، فصل ۲۳، جمله ۲۵ ،این عمل را حرام دانسته است.

اما اینکه آیه شریفه رباخوار را مانند دیوانه و نامتعادل معرفی میفرماید به این دلیل است که شخص رباخوار با رباخواریش تعادل جامعه را بهم میزده با عمل خود اختلاف طبقاتی و کینه ایجاد میکرده فقر تولید کرده تعادل را بهم زده لذا تعادل او را روز قیامت بهم میزنند مثل شخص دیوانه که تعادلی ندارد محشور میشود .

مضرات ربا :

۱- هیچ عملی از رباخوار پذیرفته نمیشود

قال رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم): ....فإن کسب منه مالا لم یقبل الله تعالی شیئا من عمله   (مجمع البیان ، ج ۱ ، ص ۳۹)

اگر از راه ربا درآمد کسب کند هیچ یک از اعمال صالح او نمیذیرد

۲- خداوند مال ربوی را نابود میکند و برکتی ندارد

یمحق الله الربا ... (خداوند ربا را نابود میکند) (سوره مبارکه بقره آیه ۲۷۶)

داستان نابود شدن مال ربوی

در  اصفهان تاجری گرانفروش ، محتکر ، رباخوار ، بود که متجاوز به مال مردم بود از اتفاق روزگار قحطی شد گندم کم و گران شد نانوائیها تعطیل شدند فهمیدند این تاجر انبار پر از گندم دارد ، آمدند برای خرید گندم از این تاجر. دو جور معامله کرد: اول اینکه: قیمتها را بالا برد مانند بازار مزایده هرچه قیمت بالاتر میبردند میگفت: برو بالاتر... کار دومی که کرد این بود که: یک کیلو گندم را میداد که ده کیلو پس بگیرد با اینکه  خیلی از قحطی میمردند او اعتنا نمیکرد و به رباخواری و احتکار و گرانفروشی خود مشغول بود. 

پای این مرد درد شدید عارض شد شورای پزشکی تشکیل شد گفتند: باید قطع شود آمدند به او گفتند: پاهایت باید قطع شود. دست روی انگشتان پا گذاشت و گفت: از اینجا ؟ به او گفتند: برو بالاتر . دست گذاشت روی مچ پاهایش گفت: از اینجا ؟ گفتند: برو بالاتر ...برو بالاتر و برو بالاتر  تمام هر دو پا را قطع کردند همه پول خود را خرج کرد و علیل و گدا شد و انگشت نما و عبرت برای دیگران. (جهاد نفس استاد مظاهری، ج۱و ۲ ، ص ۱۵۸)

۳- لعن خدا و ملائکه به رباخوار میرسد

قال رسول الله: (صلی الله علیه و آله وسلم): و لم یزل فی لعنة الله و ملائکته مادام معه قیراط

تا وقتی یک قیراط از ربا نزد اوست خدا و ملائکه او را لعنت میکنند  (مجمع البیان ، ج ۱ ، ص ۳۹)

۴- گناهی عظیم برای رباخوار می‌نویسند

عن  ابی عبدالله (علیه السلام )

قال: درهم ربا اشد من سبعین زنیة کلها بذات محرم

یک درهم ربا گناهش شدیدتر از هفتاد مرتبه زنا با محارم است. ( وسائل جلد ۱۸ ص ۱۱۷)

۵- روز قیامت ، رباخوار به صورت دیوانه محشور میشود

لایقومون الا کما یقوم الذی یتخبطه ا لشیطان من  المس (بقره ۲۷۵)

۶- روز قیامت شکم رباخوار را پر از آتش میکنند

قال رسول الله: (صلی الله علیه وآله وسلم ): من أکل الربا ملأ الله بطنه نار جهنم بقدر ما أکل

 خداوند شکم رباخوار را به اندازه ای که ربا خورده از آتش میکند        (مجمع البیان ، ج ۱ ، ص ۳۹۰)

داستان

سید رضی یکی از شخصیتهای علمی جهان تشیع بود مؤلف نهج البلاغه است اصحاب زیاد داشت مورد احترام بود روزی یکی از تجار، او و اصحابش را به میهمانی دعوت کرد سید وارد شد، دید عده ای زیاد حضور دارند سید قبل از پذیرائی سخنرانی کرد موعظه کرد. پس از موعظه و سخنرانی سید، میزبان اجازه گرفت که سفره را بیندازد سفره را انداخت و وسائل و غذاها را چید و دعوت کرد حضار را برای میل نمودن . سید در گوشه ای قرار گرفت وقتی سر سفره آمد یک نگاه کرد، دید غذاها سالم نیستند با چشم معنوی نگاه کرد دید همه غذاها مملو از چرک و کثافت و خون است بدون اینکه کسی متوجه شود مؤدبانه از کنار سفره بلند شد عبا را جلوی دهان گرفت و به حیات منزل رفت میزبان آمد محضر آقا و علت را جویا شد سید مقدار از غذا را درون دست مبارک خود قرار داد و محکم فشرد چرک و خون پیدا شد فرمود: آیا دوست دارید من از این غذاها بخورم؟  میزبان مات و مبهوت مانده بود عرض کرد:  همه اموال من از حرام و ربا است آقا فرمود: دست بردار و توبه کن. میزبان از سید راهنمائی خواست و توبه کرد واموال را برگرداند.

موضوع

برچسب‌ها