تاریخ ارسال:د, 1396/07/24 - 20:44 شناسه: 1317

امامت و ولایت

نویسنده/ سخنران: 
امامت و ولایت
اساساً روحانیت دارای چه جایگاهی هست از منظر اهل بیت عصمت و طهارت دارای چه مسئولیت هایی هست به امروز در فضایی که حاکمیت نظام اسلامی ما با ولی فقیه هست سی و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب ما سپری شده و گذشته است ...

أعوذ بالله من الشیطان الرجیم

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین باری الخلائق الأجمعین ثم الصلاة و السلام علی سیدنا و نبینا حبیب اله العالمین اباالقاسم المحمد و علی آله الطیبین الطاهرین المعصومین المکرمین الهداة المهدیین ولعن الدائم علی اعدائهم من الآن الی قیام یوم الدین.

قال رسول الله(ص) إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِه‏؛ (بحارالأنوار (ط ـ بيروت)، ج‏70، ص207)

قبل از آغاز سخن لازم می دانم تشکری داشته باشم از سروران عزیز و بزرگوار به ویژه حضرت آیت الله طباطبایی نمایندة معزز مقام معظم رهبری در استان اصفهان و حضرت آیت الله مهدوی به خاطر برگزاری آبرومندانة همایش خبرگان رهبری و جایگاه ولایت فقیه در شهر اصفهان و همکاری بی دریغی که هم خود این دو بزرگوار و هم مجموعة دست اندرکاران استان اصفهان داشته اند بزرگوارانی که در همایش دیروز شرکت داشته اند و در همایش های جانبی توجه و عنایت دارند کار نسبتاً سنگینی اتفاق افتاد چون تا اونجایی که من در جریان هستم بین همایش هایی که در استان های مختلف از سوی دبیرخانة خبرگان انجام شده تاکنون با این کیفیت و با این حضور اعضای خبرگان برگزار نشده بود.

 نکتة دوم برای خود من جای خوشبختی است که امروز در جمع ائمة محترم جمعه ائمة محترم جماعات اساتید فضلا بزرگواران اصفهان حضور پیدا کردم و چند دقیقه ای به رسم ادب عرض ادبی داشته باشم و به نکاتی اشاره کنم موضوعی که برای این جلسة آبرومند و با شکوه در نظر گرفته ام تحت عنوان روحانیت مسئولیت ها و انتظارات هست.

جایگاه روحانیت

اساساً روحانیت دارای چه جایگاهی هست از منظر اهل بیت عصمت و طهارت دارای چه مسئولیت هایی هست به امروز در فضایی که حاکمیت نظام اسلامی ما با ولی فقیه هست سی و پنج سال از پیروزی شکوهمند انقلاب ما سپری شده و گذشته است امروز و در افق آینده از روحانیت چه انتظاراتی وجود دارد آیا ما به همة آنچه که مورد انتظار هست دسترسی پیدا کرده ایم آیا همة مقدورات و امکاناتمان را به کار انداخته ایم آیا روحانیت از تمام آبرویش برای آبروداری نسبت به دین بهره گرفته است چه تهدیداتی امروز متوجه دین ما آرمان های ما باورهای ما اعتقادات ما و خود روحانیت است دشمنان ما چه خواب هایی دیده اند و در صدد پیاده کردن چه نقشه هایی هستند چه راهکاری امروز می شود ارائه داد که در این فضا که همة انتظارات در عرصة دین در عرصة معنویت در عرصة تعالی در عرصة سبک زندگی اسلامی متوجة روحانیت هست با چه راهکارهایی می خواهیم هم حوزه هامان را ارتقاء ببخشیم هم تریبون هایی که در اختیار داریم چه تریبون هایی که در اختیار ائمة محترم جمعه است چه تریبون هایی که در اختیار ائمة محترم جماعات است چه پایگاه های معنوی که در اختیارمان هست با چه رویکردی می خواهیم کلمة الله را اعتلا ببخشیم و به وظیفة خودمان عمل کنیم این ها بخشی از دغدغه هایی است که منحصر به بنده نیست که در اینجا نشسته ام و بناست عرایضی عرض کنم.

طبعاً این دغدغه ها و فراتر از این دغدغه ها ذهن تک تک شما بزرگواران را به خودش مشغول کرده است منتهی نیاز به یک همفکری است نیاز به یک همدلی است نیاز به یک مشورت نیاز به پیدا کردن راهکاری است که بتوانیم بر این مشکلات فائق آییم و در پیشگاه حضرت بقیة الله الأعظم با سربلندی و افتخار اعلام کنیم ما به وظیفه امون عمل کردیم منتهی کمک های شما مددهای غیبی الهی باید به مدد ما برسد تا در این اقدام بتوانیم بیشتر از گذشته موفق شویم .

ادای دین در قبال نعمات خداوند متعال

کلام نورانی پیامبراکرم(ص) این هست  إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِه‏  خدای متعال دوست می دارد نعمتی را که به بنده اش عنایت کرده آثار و برکات آن نعمت را در وجود بنده اش مشاهده کند در گفتار او در رفتار او در اعمال او این نعمت تجلی پیدا کند بدرخشد شعاع داشته باشد پرتو افکن باشد و در جامعه بتواند نقش آفرین و تأثیرگذار باشد علاوه بر آثاری که در وجود خود فرد ایجاد می کند.

در کلام دیگری از وجود مولا امیرمؤمنان علی(ع) و علیه الصلاة والسلام خیلی تعبیر جالبی است و مسئولیت آفرین می فرماید:  إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ؛ (تحف العقول، النص، ص206) خدا در قبال هر نعمتی که به هر کسی که داده برای خودش حقی تعیین کرده یعنی خدا نسبت به نعمت جسمانی ما نسبت به نعمتی که امروزه در سلک مقدس روحانیتیم نسبت به نعمتی که امروز برخوردار از آنیم به عنوان انقلاب اسلامی و ولایت فقیه و حاکمیت دین  ِانَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِينَ  اگر کسی به درستی از عهدة ادای این تکلیف و ادای نعمت برآمد این نعمت پایدار می ماند (وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ) اما اگر انسان تقصیری از او سرزد بی تفاوت گذشت توجه نکرد این نعمت را آن گونه که هست برای اون حسابی باز نکرد تو زندگی بی تردید کلام معصوم است می فرماید: (خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ) این نعمت در معرض زوال و نابودی قرار خواهد گرفت.

در کلام دیگری به حارث همدانی وجود مقدس امیرالمؤمنین می فرماید: وَاسْتَصْلِحْ کُلَّ نِعْمَة أَنْعَمَهَا اللهُ عَلَيْکَ، وَلاَ تُضَيِّعَنَّ نِعْمَةً مِنْ نِعَمِ اللهِ عِنْدَکَ، وَلْيُرَ عَلَيْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللهُ بِهِ عَلَيْکَ (نامه 69 نهج البلاغه)  از این نعمت های خداداد در اصلاح زندگی ات به کار ببر مبادا تباه کنی این نعمتی که از ناحیة خدا در اختیار توست وَلْيُرَ عَلَيْکَ أَثَرُ مَا أَنْعَمَ اللهُ بِهِ عَلَيْکَ  و باید دیده شود مؤید کلام پیامبر است که فرمود:  إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِه  باید دیده شود (اثر ما انعم الله به علیک)  اون نعمتی که خدا به تو داده باید اثر آن دیده شود عیان باشد خودت ببینی جامعه ببیند .

و براساس کلمة  وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَي اللّهُ عَمَلَکمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَي عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُکم بِمَا کنتُمْ تَعْمَلُونَ  (توبه: 105) که آنها شاهد و ناظرند هم خدا و هم رسول خدا و مؤمنان که مصداق بارز مؤمنان که ائمة هدی(ع) هستند.

عرضه اعمال به پیشگاه امام زمان(عج)

 ما بتوانیم پاسخ گوی نظارت آنها باشیم چون آنها شاهد بر اعمال و رفتار ما هستند ملا زین العابدین مازندرانی بیمار شد میرزای شیرازی بزرگ به دیدن او رفت میرزا فرمود: که نگران بیماری نباش حالت خوب میشه بر می گردی و به خدمت به مردم مشغول می شوی چون ویژگی این شخصیت بزرگ روحانی این بود که همة امکاناتش رو در راه خدا می داد قرض می کرد و به دیگران کمک می کرد.

 پاسخ رو نگاه کنید کاملاً بزرگان ما متوجه اون مسئولیت خطیری هستند که بر دوششان هست فراموش نمی کنند غفلت نمی کنند خطاب کرد به میرزای شیرازی بزرگ جناب میرزا من از مرگ نمی ترسم از بیماری نمی ترسم از آنچه من می ترسم این هست که به ما گفته اند اعمال ما عرضه بر امام زمانمان می شود من نگران این هستم که امام و ولی ما بفرماید جناب ملا زین العابدین مازندرانی ما به تو آبروی بیشتر داده بودیم چرا از این آبرویی که به تو داده بودیم در جهت خدمت به مردم بیشتر استفاده نکردی وَ قُلِ اعْمَلُواْ فَسَيَرَي اللّهُ عَمَلَکمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ  اینها همه شاهد بر این است که مسئولیت روحانیت مسئولیت خطیری است و لذا در کلمات بزرگان ما و شاید مضمون بعضی از روایات ما این هست که در قبال هر نعمتی که خدای متعال به انسان عنایت می کند در قبال آن تکلیفی را متوجه انسان می کند یعنی نمی شود نعمتی در اختیار انسان باشد تکلیفی در کنار اون نعمت متوجه انسان نشود.

اگر کسی خدای متعال امکانات مالی به او داد قطعاً تکلیف متوجه اوست به فقرا رسیدگی کند به مستمندان رسیدگی کند این پول و امکانات و سرمایه را خودش به تنهایی هزینه نکند و مصرف نکند و این نعمت هایی که خدای متعال به ما داده وسیلة آزمایش ماست و نکتة جالب این است که خود این آيمایش هم یک نعمت است خیلی زیباست نعمت تکلیف می آورد نعمت ابزار آزمایش است و این تکلیف و آزمایش خودش نعمت دیگری است چرا چون در سایة آزمایش و تکلیف است که انسان ها رشد می کنند تکامل پیدا می کنند آن هایی که در این آزمایش سربلند بیرون می آیند ابراهیم وار اسماعیل وار و کسانی که در طول تاریخ در معرض آزمایش های سنگین قرار گرفتند خود این آزمایش چون سبب تکامل هست خودش نعمت است و این نکته نکتة بسیار مهم و نکتة بسیار دقیقی هست که باید به آن اشاره کرد و توجه کرد.

پاداش در قبال مجاهدت در برابر آزمایش های الهی

این تعبیر زیبای قرآن که وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ  (عنکبوت: 69) معنایش این هست که این پاداش هایی که خدای متعال به انسان می دهد در سایة این مجاهدت ها این مجاهدت ها همان آزمایش های الهی است جنگ پیش می آید روحانی ما لباس رزم می پوشد نیاز به کار فرهنگی است روحانی ما پیشکسوت عرصة مبارزه هست اون روزهایی که استعمار انگلیس به عراق حمله کرده بودند چهره های مجتهد در حد مرجعیت لباس رزم می پوشد و در مقابل جبهة استعمار می ایستد این معنایش  وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ  (عنکبوت: 69) سکوت نمی کنند بی تفاوت نیستند  رَحِمَ اللّه ُ مَن حَفِظَ لِسانَهُ ، و عَرَفَ زَمانَهُ ، وَ استَقامَت طَريقَتُهُ ؛ (نهج الفصاحة (مجموعه كلمات قصار حضرت رسول صلى الله عليه و آله)، ص: 501) خدا رحمت کند کسی که زبانش در کنترلش باشد و زمانش رو زبان در کنترل و زمان را بشناسد (واستقام طریقته) طریقة او یک طریقة معتدل بدون افراط و بدون تفریط و بدون لغزش به عنوان برنامة زندگی اش قرار بدهد.

سروران بزرگوار روحانی ائمة محترم جمعه و جماعات اساتید، فضلای بزرگوار حوزة بزرگ و کهن اصفهان من امروز از دو تا نعمت میخوام یاد کنم یکی نعمت خود روحانیت، روحانیت یک نعمت است عالم دین بودن یک نعمت است کلام پیغمبر یک کلام عادی نیست که  مَنْ أَكْرَمَ عَالِماً فَقَدْ أَكْرَمَنِي وَ مَنْ أَكْرَمَنِي فَقَدْ أَكْرَمَ اللَّهَ وَ مَنْ أَكْرَمَ اللَّهَ فَمَصِيرُهُ إِلَى الْجَنَّةِ أَلَا وَ إِنَّ اللَّهَ يَغْضَبُ لِلْعَالِمِ كَمَا يَغْضَبُ الْأَمِيرُ الْمُسَلَّطُ عَلَى مَنْ يعصاه [يَعْصِيهِ‏] أَلَا فَاغْتَنِمُوا دُعَاءَ الْعَالِمِ فَإِنَّ اللَّهَ يَسْتَجِيب  (جامع الأخبار(للشعيري)، ص38) این خیلی تعبیر سنگینی است نیاز به توضیح ندارد .

(اکرم العباد بعد الأنبیاء العلما) اینها تعبیرات معمولی و عادی نیست وارث خلیفه جانشین پیامبر اینها واژه هایی است که دربارة دیگران به کار نرفته دربارة همین شما بزرگواران است که مبین حلال الهی مبین حرام الهی هستید این نعمت نعمت کمی نیست که خدای متعال به ما داده چون نعمت داده إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ أَنْ يَرَى أَثَرَ نِعْمَتِهِ عَلَى عَبْدِه‏ چون نعمت داده إِنَّ لِلَّهِ فِي كُلِّ نِعْمَةٍ حَقّاً فَمَنْ أَدَّاهُ زَادَهُ وَ مَنْ قَصَّرَ عَنْهُ خَاطَرَ بِزَوَالِ النِّعْمَةِ وَ تَعَجُّلِ الْعُقُوبَةِ فَلْيَرَاكُمُ اللَّهُ مِنَ النِّعْمَةِ وَجِلِينَ كَمَا يَرَاكُمْ مِنَ الذُّنُوبِ فَرِقِين (حکمت 244 نهج البلاغه).

البته نقل دیگری هم وجود دارد که از وجود مقدس امام عسکری هم نقل شده من این نقل رو بیان می کنم که إِنَّ عُلَمَاءَ شِيعَتِنَا يُحْشَرُونَ، فَيُخْلَعُ عَلَيْهِمْ مِنْ خِلَعِ الْكَرَامَاتِ- عَلَى قَدْرِ كَثْرَةِ عُلُومِهِمْ، وَ جِدِّهِمْ فِي إِرْشَادِ عِبَادِ اللَّه‏؛ (التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلام، ص340) چه تعبیر بزرگی است می گوید فردای قیامت علمای شیعة ما مفتخر می شوند به لباس کرامت منتهی به تناسب تلاشی که کرده اند (عَلَى قَدْرِ كَثْرَةِ عُلُومِهِمْ، وَ جِدِّهِمْ فِي إِرْشَادِ عِبَادِ اللَّه) هر که بامش بیش برفش بیشتر هر که تلاش علمی او در صحنة علمی در صحنة فهم علوم آل محمد قوی تر بدرخشد در ارشاد بندگان خدا این مساجدی که در اختیار شما بزرگان است چه بزرگانی که ائمة محترم جمعه هستند چه بزرگان ائمة محترم جماعت اند این مساجد آدم صبح ظهر شب وقت بی وقت خودش را در اختیار بالا بردن سطح علمی مردم قرار بدهد سطح بصیرت و آگاهی مردم قرار بدهد که فردای قیامت به آنها خطاب نشود (هلا تعلمت) ما به وظیفه امون عمل کرده باشیم آنها هم بیاید یاد بگیرند و خودمان هم در کنار آنچه که به دیگران منتقل می کنیم عمل کنیم که به ما فردای قیامت نگویند هلا عملت نه هلا عملت شنیده شود نه (هلا تعلمت) چون هم ما گفته ایم و عمل کرده ایم و هم آنها آمده اند فرا گرفته اند این مسئولیت سطور و سنگین روحانیت است که مشاهده می کنید روحانیت استمرار بخش حرکت انبیاست تردیدی درش نیست.

روحانیت و اسلام

و لذا اینکه امروزه می بینید طراحی می کنند البته از بعد از پیروزی انقلاب این حرکت ها شروع شده در گوشة روزنامه ها گاهی نوشته می شود که اصلاً دین نیاز به صنفی طبقه ای به نام روحانیت ندارد برای حذف روحانیت که البته این مقدمة حذف اسلام است چون تجربة ناقص ما نشان می دهد هر موقع تعریف دین تبیین دین تفسیر دین به دست دیگران افتاده که براساس کلام نورانی امام صادق فرمود: مَنْ دَخَلَ فِي هَذَا الدِّينِ بِالرِّجَالِ أَخْرَجَهُ مِنْهُ الرِّجَالُ كَمَا أَدْخَلُوهُ فِيهِ وَ مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ؛ (کتاب الغيبة للنعماني، ص22) می گوید کسی اگر با زبان این و اون دین را پذیرفته باشد فردا با زبان این و اون هم از دین خارج می شود اما (مَنْ دَخَلَ فِيهِ بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ) که حوزه های ما ورود در عرصة دین (بِالْكِتَابِ وَ السُّنَّةِ) است (زَالَتِ الْجِبَالُ قَبْلَ أَنْ يَزُولَ) کوه های سر به فلک کشیده از بین می روند ولی انسان پرورش یافتة مکتب روحانیت انسان پرورش یافتة مکتب منکسب به کتاب و سنت در عرصة دینداری باقی می ماند بنابراین اگر می بینید به عرصه های فرهنگی ما تعدی می شود تحت عنوان ساختن فیلم جلوه های قدسی ما را زیر سؤال می برند تحت عنوان ساختن فیلم از چهرة روحانیت یک چهرة ناخوشایندی به جامعه عرضه می کنند اینها برای ضربه زدن به این پایگاه استواری است که ریشه دارد در باورها و اعتقادات مردم لذا می بینیم بزرگان ما شیخ طوسی ها خانه اش را آتش می زنند کتابخانه اش را آتش می زنند آواره می کنند نجف می رود از بغداد آنجا حوزه تشکیل می دهد علماء ما بخش قابل توجهی از زندگی شان در گذشته به صورت خانه به دوشی و آوارگی توانستند این دین را حفظ کنند تو زندان تو تبعید تو شکنجه و باید اینا به مردم گفته بشود بدانند که روحانیتی که در عسرت زندگی می کند با شهریة کم با امکانات کم.

 تعبیری که در روایات وارد شده خیلی تعبیر جالبی است می گویند مؤمن کم هزینه هست ولی پر منفعت هزینه و بهره برداری اش از بیت المال و امکانات عمومی کم ولی سودی که به جامعه می رساند سود بالاست تعبیری که هست  خفيف المؤنة، كثير المعونة   (بحار جلد 42- کلام امیرالمومنین به صعصعه) امکانات کم معونه کم اما عون او به جامعه و کمک او و مدد رسانی او به جامعه فراوان اینا ویژگی روحانیت است روحانیت همان طور که عرض کردم تنها یک سازمان آموزشی نیست روحانیت یک سازمان پژوهشی نیست البته اون لحظه ای هم که قلم می زند مثل علامة امینی قلم می زند که دوست و دشمن اعتراف می کنند و منصفانه قضاوت می کند که الغدیر علامه نظیر ندارد یا اون روزی که میرحامد حسین صاحب کتاب گران سنگ عبقات الأنوار قلم می زند تا توانست با دست راستش نوشت دست راست از حرکت افتاد تا آخر عمر با دست چپ نوشت به جایی رسید که توان نشستن نداشت دراز می کشید و کتاب مطالعه می کرد و همونجا یادداشت برمی داشت اون روزی هم که این میرحامد حسین بزرگ از دنیا رفت هنگام غسل او دیدند روی سینة او پینه بسته شده از آقازاده سؤال کردند این یعنی چه؟ چون امامان ما اگر پینه ای هست پشت شانه شان هست بار می بردند امکانات می بردند غذا می بردند برای فقرا و مساکین اما پینة روی سینه یعنی چه؟ فرزندش گفته بود چون بخشی از عمرش که توان نشستن نداشت کتاب را روی سینه می گذاشت و مطالعه می کرد این اثر کتابی است که روی سینه گذاشته است.

و مرحوم آیت الله آخوند خراسانی رضوان الله تعالی علیه شاگردی دارد به نام حاج آقا میر کسی شروع کرد به نوشتن اباطیلی علیه امامت علیه اسلام مرحوم آخوند این شاگرد برجسته را خواست گفت تو می توانی قلم به دست بگیری و کتاب بنویسی و اباطیل او را رد کنی این زیرزمینی را انتخاب کرد سروران عزیز روحانی البته خود من هم باید متذکر بشوم بزرگان ما بدون خدم و حشم بدون حقوق بازنشستگی بدون عیدی بدون پرداخت ها و حقوق های مستمر زیرزمینی با حصیر سالیانی کتاب الامامت الکبری نوشت این حاج آقا میر الامامت الکبری نوشت .

این وضع علما ما وضع بزرگان ماست وضع شخصیت های ماست این یک نعمت .

انقلاب اسلامی

دوم نعمت انقلاب است انقلاب اسلامی نعمت بزرگی است که امروز در اختیار من و روحانیت و شماست همیشه حجت ما نمیگم بهانه حجت ما این بود که ما مبسوط السیر نیستیم فقها ما بزرگان ما عالمان دین ما در حصارهای طاغوتان زمان اند و به تعبیر حضرت امام می فرمود روزها را ما از فیضیه بیرون می رفتیم به بیابان های اطراف قم از شر دژخیمان رضاخانی و شب ها به فیضیه برمی گشتیم ولی امروز تفاوت از زمین تا آسمان است روحانیت ائمة محترم جمعة ما نمیخوام بگم آنچه می خواهند می توانند نمیخوام بگم چون بالأخره محدودهای قانونی وجود دارد ولی خیلی تفاوت است نفوذ کلام یک امام جمعه از پشت تریبون امام جمعه مسئولان حساب می برند مردم حساب می برند کلام نافذ رهبر فرزانة انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای امروز به عنوان فقیه جامع الشرایط و نافذ الکلمه اینا ویژگی هایی است که می بینید دارند این تأثیراتی است که امروز در پرتو انقلاب به وجود آمده خب ما چه کنیم امروز آیا بعد از سی و پنج سال ما باید شاهد باشیم تو روزنامه فلان روزنامه بنویسند باز هم تکرار شود که لایحة قصاص یک قانون ضد بشری است همین روزها آیا باز باید شاهد این مسائل باشیم چه تصمیمی دارند برای اسلام چه تصمیمی دارند برای این انقلاب چه تصمیمی دارند برای روحانیت.

من همین جا از مسئولین محترم تقاضا می کنم به عنوان یک برادر خیرخواه تأمل کنند دقت کنند یکدفعه پیش نروند که راه بازگشتی نیست دقت کنند چه می گذرد مشکل مردم با مشکل نان و آب تنها نیست گرچه برای ما به عنوان کسانی که انقلاب کرده ایم و در کنار مردم بودیم و مردم در کنار ما بودند مهمه ولی آنچه مردم را به انقلاب کشاند پاسداری از ارزش های دینی مردم بود اینا را اگر بخواهید نادیده بگیرید مشکل اقتصادی سرجای خودش مشکلات دیگری هم بر اون مشکلات اضافه بشود نه از تافت نشان خواهد ماند و نه از تافت نشان البته روحانیت به تکلیفش و به وظیفه اش عمل خواهد کرد جای تردید نیست، روحانیت عزیز و بزرگوار امروز دشمن با تمام وجود به صحنه آمده هم در جبهة نظامی تهدید می کند می گوید گزینه روی میز است حتی گزینة نظامی هم در صحنة فرهنگی تهاجم می برد اینها دنبال تحمیل فرهنگی اند نتیجة آن تخریب فرهنگ ما و نتیجة نهایی آن تسلیم فرهنگی است یعنی سه مرحله از تحمیل شروع می شود به تسلیم خاتمه پیدا می کند چقدر شبهه امروز تو دانشگاه های ماست خیلی نازیباست که امروز در عصری که من و شما حضور داریم از مسیحیت تبلیغ بشود انجیل تو بعضی مدارس ما با سکة طلا به دانش آموز داده شود با سکة طلا انجیل توزیع شود امروز وهابیت تاخت و تاز کند تکبیری ها تاخت و تاز کنند بهائیت میدان داری کند خیلی ما نیاز به کار داریم به این کار کم نباید بسنده کرد مبلغین ما عامل به آنچه می گویند باشند روشی که به کار می برند برای هدایت جامعه آن روش باید کارایی لازم خودشو داشته باشد من چون سفری در پیش دارم و طبعاً شما بزرگانی که همیشه خودتان اهل سخن اید شاید بش از دیگرانی که اهل سخن گفتن نیستند خسته شوید از مطالبی که طبعاً برای شما بزرگواران ممکن است تکرار به نظر برسد ولی دغدغه هایی است که باید مرتب با هم مرور کنیم تا ذهنمان همیشه آماده بشود آماده باشد مثل سربازی که همیشه آمادة میدان رزم است من و شما هم این لباس مقدس روحانی را که پوشیده ایم فریاد می کشیم اگر هم نگوییم مردم می گویند این لباس دین و پاسداری از دین خداست ما یکی دو روزی که در اصفهان شما بودیم شهر عالمان و نخبگان و فرهیختگان الان هم که در این مکان مقدس تخت فولاد هستیم محل دفن عالمان محل دفن شهدا محل دفن بزرگان محل دفن اشخاصی که مستجاب الدعوه بودند از ارواح طیبة شهدا و علما مدد می گیریم که ان شاءالله حوزه های ما امکانات تبلیغی ما با مدد الهی بتواند به اون اهداف مقدسش نائل شود چند جمله دعا کنم و صمیمانه مجدداً از حضرت آیت الله طباطبایی نمایندة معزز مقام معظم رهبری حضرت آیت الله مهدوی و دیگر اساتید علما و بزرگانی که در محضر شریفشون هستیم تشکر کنیم.

پروردگارا ما را بیامرز

به اسلام و اسلامیان عزت عنایت بفرما

پروردگارا آنچه را که گفتیم و دغدغة آنچه را که بر زبان آوردیم ما را نسبت به انجام اون توفیق روزافزون مرحمت فرما.

روح بلند رهبر فقیدمان حضرت امام عالیست أعلی بگردان.

به رهبر عزیز انقلابمون دین سکوندار کشتی انقلابمون عزت بیشتر عظمت بیشتر اقتدار بیشتر نفوذ کلمة بیشتر عنایت بفرما.

به مراجع بزرگوار تقلیدمان این پاسداران مکتب توفیق و طول عمر با برکت مرحمت بفرما.

توطئة دشمنان سیاسیمان نظامیمان فرهنگیمان به خودشان برگردان.

پروردگارا روحانیت برومند ما رشید ما آگاه ما بصیر ما و عزیزانی که در صحنه حضور دارند به این روحانیت عزیز ما توفیق روزافزون مرحمت فرما.

پروردگارا ادعیة زاکیه حضرت بقیة الله را شامل حال همة ما بگردان.

عذرخواهی می کنم والسلام علیکم و رحمة الله.

بخش تهیه محتوای سایت تخصصی منبرها

فاضل ارجمند
سایت منبرها، صرفا درصدد انتقال محتوا می باشد لذا تحقیق و پژوهش در خصوص اسناد و مدارک هر منبر به عهده کاربران گرامی می باشد.